måndag 26 september 2011

Studytrip: Houses of parliament & Greenwhich

För er som är intresserade (vilket ni borde vara eftersom ni läser min blogg liksom) så var gårdagen the day of studiebesök. Inget att hänga i julgranen om jag ska vara ärlig, och ärlig är jag ju. Är kanske för kritisk, men jag tycker skolans organiserade resor (som inte är organiserade för fem pence) kan gå och ta sig någonstans! Nej nu var jag för hård, det är ganska trevligt ändå att komma iväg från skolmiljön. Dock mindre trevligt att behöva betala resan själv. Nästan sju pund fick jag lägga ut igår för transport till de olika platserna vi skulle besöka!


Jag och Louise fastnade på tunnelbanan och blev försenade till Houses of Parliament, det gick bra ändå och vi hann med den guidade turen som förövrigt var ganska utmattande och uttråkande. Lärde mig nog ingenting nytt förutom att man inte får sitta, äta, dricka, tugga tuggummi eller använda mobilen i Houses of Parliament. Tur att vi fick andas i alla fall!
Hade en kortkortkort lunchpaus innan det var dags att förflytta sig till den stora skylten på Waterloo station. Verkligen den optimala mötesplatsen då alla skyltar på Waterloo station är stora...
Vi hittade i alla fall gruppen av NV:are som skulle till The Royal Observatory i Greenwich (ni vet där nollmerdianen är och där tiden utgår från) och vi kunde ta tåget till vår destination. Dock så tappades lite folk på vägen, det är trots allt inte lätt att veta när man ska hoppa av tågen, då det inte finns någon jobbig röst som upprepar alla stationer man stannar på som på bussarna och tunnebanan. However, gick på en ganska lam astronomiutställning som dock hade en del vackra bilder! Vi besökte bara gratisdelen så kanske skulle man inte förvänta sig för mycket.
På vägen hem kände jag ett stort sug efter att glo på målningar så jag tvingade med Natalie till National Gallery (yey har äntligen varit på Trafalgar Square)och vandrade omkring bland Jesusporträtt och kungaporträtt. Rofyllt, inspirerande. Dock var vi båda sega och trötta så vi gick och köpte kaffe istället.
Vet ej varför jag jämt och ständigt tendenserar i att skriva milslånga inlägg. Hoppas lite bilder väger upp intressanthetsfaktorn i detta inlägg!
Store Ben i solskenet.
Store Ben, en liten Josefine och en polis med maskingevär som smugit sig in i mitt foto.
En tam liten Squirrel i Greenwich!
Den här utsikten har man från Greenwich.
Glad Natalie!
Tjaaaaa Torsten Åkesson här!
En Josefine och en Natalie!
Jag och baksidan av Lord Nelson på Trafalgar Square!
By the way, nedräkningen till OS i London 2012 har börjat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar